Množení sukulentů

července 19, 2017

     Vítám všechny na dalším pokusu o vedení blogu a zároveň prvním pokusu o množení sukulentů, který se k mému překvapení zdařil. Na internetu jsem se dohledala videí, která jednoduše popisovala, jak úspěšně vypěstovat další sukulenty z lístků těch již vzrostlých, zde tedy popíšu, co fungovalo v mém případě, co bylo potřeba a s jakým málem si naopak rostlinky vystačily.


Potřebujete:
- rozprašovač na zavlažování lístků
- substrát pro kaktusy a sukulenty (vše sehnatelné v Hornbachu)
  - kokosový substrát (doporučovaný namísto kaktusového)
- zdravý a vzrostlý sukulent
- jako nádobu velkou misku pod květináč
- hromadu trpělivosti

Oddělení
     Sukulenty začnou po čase růst do výšky, proto je dobré zvážit vytvoření dalších okrasných přátel a dopřát přesazení původní rostlince. Pokud chcete rovnou přesadit původní rostlinku, jelikož vám roste do výšky, stačí něžně obrat lístky až po korunku (část sukulentu, kterou se rozhodnete zachovat). Důležité je vybrat větší lístky, které mají větší šanci, že pustí kořeny a přežijí. S lístky je dobré kroutit opatrně ze strany na stranu, dokud se sám lístek neuvolní, jelikož při nedbalém utržení by mohlo dojít k odtržení části, ze které později porostou kořínky se samotnou rostlinkou. Lístky i s korunkou rostlinky necháme tři dny ležet ladem, aby jejich konce uschly. Kdybychom tak neučinili, odtržené lístky by při přemístění na substrát uhnily.



Umístění
     Nejprve si připravíme mělkou misku se substrátem pro kaktusy a sukulenty, nebo s kokosovým substrátem, který je v případě pěstování sukulentů doporučovaný. Když jsem já započala svůj první pokus, vyzkoušela jsem dvě varianty (ani jedna bohužel nezahrnovala kokosový substrát, ale při druhém pokusu jej určitě použiji, poté, co jsem viděla, jakých výsledků ostatní s kokosovou drtí dosáhli).
     První varianta byla umístění lístků po třídenním odpočinku bez zavlažování na substrát pro kaktusy a sukulenty (netřeba hluboké nádoby, kořenit začnou lístky až po delší době cca 1 měsíc).
      Druhou variantou bylo položit lístky na papírové utěrky, kde jsem lístky zavlažovala jednou až dvakrát denně stejně jako lístky umístěné na substrátu.
     Korunku s obraným stonkem jednoduše zapíchnete do připraveného květináče se substrátem a ona za čas také pustí kořeny a znovu ožije.



Výsledky
     Já se prvních kořínků a maličkých lístků dočkala teprve po dvou až třech měsících, každý lístek si dal jinak načas, avšak nezaznamenala jsem rozdíl mezi lístky se substrátovým podkladem a těmi na papírových utěrkách (které jsem se neobtěžovala měnit celé ty měsíce a všem rostlinkám se dařilo očividně dobře).
     Jakmile se na lístku objeví kořínky, už to nebude mít dlouhého trvání a brzy vykoukne i maličká rostlinka, která bude potřebovat ještě alespoň měsíc, aby byla dost velká na přesazení.
     Když jsem první vyspělejší jedince přesazovala, lístek, ze kterého vše rostlo, jsem zahrabala pod substrát a snažila se, aby ven vykukovala jen malá rostlinka. Lístek se nakonec rozloží a zůstane jen ten malej špunt.
 (po dvou měsících jsem při přesazování jednoho z kaktusů na papírovou utěrku rozsypala kaktusový substrát, prckům nějaká ta živina nejspíš prospěla)

  




Chyby
    Sama jsem se nevyhnula spoustě chyb při svém prvním pokusu. Některé lístky jsem umístila na substrát příliš brzy, a proto uhnily.
     Každý zdroj vám poví to samé - ideálně pěstovat sukulenty v chladnějších podmínkách a nevystavovat ty drobečky přímému slunci. Možná proto těm mým trvalo nejméně tři měsíce než začali vykukovat (viz. obrázek pod). Mladé rostlinky potřebují zalévat více než dospělí jedinci, proto jsem ty své postřikovala rozprašovačem každé ráno i večer, nic se však nestane, když na tři - čtyři dny zapomenete, že vám na okně leží hromada malých přátel, kteří ještě neměli šanci spatřit světlo světa - Sukulenty jsou poměrně odolné rostliny, přežijí chlad i týdny bez vody, stejně tak i otrhané lístky něco málo snesou.

Možné komplikace
     Jediný problém, který se vyskytl, byla invaze mušek smutnic, které si vesele kladly vajíčka do vlhkého substrátu ostatních květin, které dělaly společnost malým sukulenčatům, a vesele se množily dál. Napíšu později článek na to, jak tento problém vyřešit, protože to slušně zkomplikovalo život velké části mých rostlin.

     Pro většinu sukulentů platí stejný postup, jak pro ty s lístky obyčejnými, tak pro ty s lístky fazolkovými.

     Děkuji za přečtení článku a hodně štěstí s vaším pěstováním! Dotazy ráda zodpovím v komentářích a stejně tak ráda se nechám poučit!

You Might Also Like

0 komentářů

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images